Olin ollut mukana jo yli 20 tunnilla. Nyt alkoi eroja muovautua. Toisilla tunneilla minulla on selkeä avustava rooli: aineenopettaja opettaa asian, jonka aikana kiertelen ja kyselen oppilailta asiasta. Tehtävien teon aikana oppilaat kyselevät molemmilta ja homma toimii. Varsinkin jos opettajalla on selkeä oma systeemi opettamiseen, siihen on vaikea tuoda muuta kuin avustavaa roolia. Tietysti aihepiiri on hyvin ratkaiseva seikka tunnin sisältöön. Tietyille oppilaille on helpompi lähestyä sitä toista opettajaa. Näillä tunneilla kouluavustajasta voisi olla yhtä paljon hyötyä kuin toisesta opettajasta. Toisaalta opettajilla on kaikesta huolimatta tietty tasavertaisuus, jota ei välttämättä ole opettajan ja avustajan välillä.
Toisen opettajan ei ehkä enää alun jälkeen kannata olla mukana kaikilla tunneilla, tarvetta kannattaa ainakin miettiä. Opetuksen sisältöjä voi miettiä sellaiseksi, jolloin kahdesta opettajasta olisi hyötyä.
Matematiikassa tein pari testiä, joilla testattiin osattiinko opetettu asia. Niiden kanssa jotka asiaa eivät osanneet, käytiin vaikeat kohdat läpi uudelleen pienessä solussa luokassa.
Luokan työskentelympäristöä pitäisi myös muuttaa vastaamaan kahta opettajaa. Monissa luokissa oppilaat on aseteltu perinteisesti pulpetteihin, joka ei välttämättä ole paras ratkaisu opetuksen kannalta. Mikä se sitten olisi, en tiedä vielä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti