Emme halunneet alkuun suunnitella tunteja kovin tarkasti, kun ei ollut mitään tietoa siitä, mitä pitäisi tehdä. Lisäksi suunnittelulle on erittäin vaikea löytää yhteistä aikaa, jolloin sitä voisi tehdä. Toimivin tapa oli käydä tunnin aluksi läpi asiat, mikä edellyttää sitä, että molemmat tuntevat tulevan asian niin hyvin, että pienetkin keskustelut riittävät. Jos tunnilla oleva aihe oli sellainen, josta en tiennyt mitään etukäteen, saatoin vain avustaa ja seurata oppilaita. Useimmille tunneille minulla oli opettajan opas ja olin perehtynyt aiheeseen esim. tekemällä oppilaille annetut kotitehtävät.
Joillain tunneilla sovimme etukäteen aiheen, jonka minä opetan oppilaille. Se vapauttaa aineenopettajan tarkkailemaan aivan uudesta näkökulmasta. Niihin tunteihin valmistautuminen vaatii vain huomattavasti enemmän kuin muuten.
Opetukselle on myös tärkeää luoda pysähtymispaikka, jolloin katsotaan mitä on tehty ja onko siitä ollut mitään hyötyä ja miten jatketaan, vai jatketaanko lainkaan. Meidän periodi kestää noin seitsemän viikkoa, jonka jälkeen tehdään arvio tilanteesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti